KAYSERİ MUTFAĞI (DİKKAT! YÜKSEK KALORİ!)

Antalya'nın sıcağından kurtulup Kayseri'de kaldığımız gece gerçekten günlerdir öyle bir uyku uyumadığımı anlamış oldum.Deniz,kum,güneş güzel ama İnsan Kayseri'de gerçekten yaşadığını hissediyor...Özellikle Antalya'da kaldığımız üç kişilik odadan Ve rezalet ötesi otelden sonra Burası bir  uygulama oteli olmasına rağmen odalar çok daha geniş ve konforlu.En azından içip içip belasını arayan sarhoşlar Yok etrafımızda 🙈

Antalya'da daha fazla yazmamamın sebebi yazdıklarımın içime sinmemesiydi.Burada da yazmayacaktım aslında ama elime tesadüfen Kayseri'yle ilgili orta kalınlıkta bir kitap geçince tabi ki de ilk hangi bölümü açtığımı tahmin etmek zor değildir sanırım:))

Google'dan alındı!
Kayseri mutfağı denince şüphesiz aklımıza pastırma,sucuk,mantı gibi yöresel yemekler geliyor.Ama bundan çok daha fazlası da var.Kalori var kalori!:))
Kayseri mutfağı geçmişten gelen yöresel yemek zevkiyle aynı zamanda gününüz damak tadına hitap eden mistik bir mutfak.Bu zengin kültürün geçmişten günümüze ulaştığı gibi günümüzden geleceğe de ulaşacağı kaçınılmaz.Çünkü insanoğlunun,özellikle et seven insanoğlunun bu güzellikleri bırakabileceğini hiç sanmıyorum :))

Kalori dedim de neden dedim peki? Çünkü Kayseri'nin büyülü Mutfağına hakim olan aslında temelde 3 malzeme,3 bol kalorili malzeme:))
Un,Hamur,Et.

Kayseri Mutfağını tek kategoride sınıflandırma şansımız olmadığı için,yine 3 ana başlıkta toparlayabiliyoruz:
Esnaf ya da çarşı yemekleri,ev yemekleri,kahvaltılıklar .
Google'dan alındı!
Kahvaltılıklardan başlamak gerekirse,her ne kadar masum olması gerekse de yine bol bol kalori var:)) Özellikle hamur işleri kahvaltılarda çok tercih edildiği gibi bu iştah kabartan Ve zengin kahvaltı sofrasına "Hayır" demenizi zorlaştırıyor.
Kayseri'nin zengin kahvaltı sofrasının başrolleri olarak sayabileceğimiz bir kaç çeşit sayacak olursak:
Tabi ki de İlk olarak su böreği,katmer,halka,bazlama,Pastırmalı-Sucuklu-Kıymalı börek çeşitlerini sayabiliriz.

Hep hamur işi dedik.Peki etten mamul kahvaltılıklara değinecek olursak? Bu mide bu kaloriye dayanmaz!
Pastırma,sucuk içi,yumurtalı-sade sucuk gibi lezzetler başrolü paylaşıyor.
Google'dan alındı!



Ama
diğerlerinin yanı sıra Kayseri'nin en ünlü yiyeceğinin pastırma olduğunu inkar edemeyiz.Her ne kadar sevmesem (sucuğun bile acı olanını yiyemiyorum) pastırmanın yapımındaki emek gözden kaçmıyor.Bir büyükbaş hayvanın sadece %40 ı pastırma yapımında kullanılabiliyor.Sevenlere tek tavsiyem kilolarıyla barışık olmaları:))
Google'dan alındı!
Pastırmanın yanında sucuğu ihmal etmek haksızlık olur değil mi? Her ne kadar Kayseri'den sucuk alıp gece arabada kaldığımız tatilde kokudan çıldırdığımı unutmasam da güzel yapılan sucuk her zaman yenilir:)
Peki Kayseri sucuğu neden güzel? Çünkü Kayseri'de daha çok evlerde yapılan geleneksel sucuklar ön plandadır.Kayseri'ye özel baharatlı karışım da sucuğa ayrı bir tat veriyor.
Google'dan alındı!
Peki gelelim Kayseri'nin ev yemeklerine...Bu damak tadı artık Türkiye'nin dışında,dünya ülkelerine kadar yayılan Ve turistlerin ilgisini çokça çeken bir damak tadı haline gelmiş.Pastırmalı Kuru Fasulye,Ispanaklı Kavurma,Sulu Köfte,Mantı...Mantı.
Google'dan alındı!
Diğerlerinin yanı sıra Akla ilk gelenlerden biri Mantı.Kayseri'ye has 36 çeşidi olan Mantının Kayseri'yle özdeşleşmesine şaşmamak gerek.Tepsi Mantısı,Peynirli Mantı,Yağ mantısı gibi bir çok çeşit saymamız mümkün.

Kayseri kültüründe ev hanımının mahareti,ne kadar iyi mantı yaptığıyla hesaplanır.Hatta kadınların toplanıp mantı yapma olayı da dayanışmaya örnek olarak gösterilir.Ayrıca son yıllarda kadınlar mantı vasıtasıyla Kazanç elde edebilmektedir.

Yine Kayseri'nin vazgeçilmezlerinden Yaprak Sarma,Genellikle kışın geç vakitlerde yenen arabaşı da
Kayseri'nin geleneksel tatlarındandır.

Kayseri dedim de esnaf-çarşı yemekleri dememem mümkün mü? Güveç,fırınağzı gibi bir sürü lezzet sayılabilir.
Google'dan alındı!

Kayseri mutfağında tatlıların ayrı bir yeri vardır.Un helvası,Sütlü,İncir tatlısı,Güllü Baklava,Hoşaf,Aşure...İncir Tatlısı sevmeyen var mı??

El açması baklava ise tatlıların arasında özel bir yere sahiptir.Malzemesine ve hamurun kalınlığına göre farklı çeşitleri olabilir.

Çeşitli meyvelerle gerek kurutularak yapılan tatlar gerek hoşaflar göz ardı edilemeyecek kadar gelenekselleşmiştir.

Bir toplumun mutfağının o toplumun zenginliği olduğunu düşünüyorum Ve Kayseri bu zenginliğe sahip her şeyiyle muhteşem bir şehir...

Dikkat! Bu yazıdan Sonra alınan kalorilerin sorumlusu ben değilim:))
Sanırım et sevmeyen ben şu yazıdan Sonra bunu bir daha düşünmeliyim:))

Benden bu kadar🌹

Yorumlar

  1. Canım memleketimi böyle okuması değişik oldu, kaleminize sağlık :) Gayet açıklayıcı bir yazı olmuş ama Kayseri' min özgün tarafı o 'kalori'lerin asla rahatsız edici olmaması. ;)) Bir de tabi lezzetler eskisi gibi şen şakrak kalmadı, bu anlayışı devam ettiren sayılı aile var artık..
    Eğer gözden kaçırmadıysam yağlamayı göremedim, bu yüzden sizi yeniden davet ediyorum :D Sevgiler..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Benim de şu yazıya kadar Kayseri'ye ne gelmişliğim ne okumuşluğum vardı:)) Tesadüfen öğrendim ben de böyle şeyleri.Hiç bir yerde kalmadı artık o durumlar.Ee yabancısıyız tabi Yağlamayı ben hiç bilmiyorum😂🙈

      Sil
  2. Mantı. Mantı ya daha ne olsun? :D Ben pastırmayı yerim ama sucuğu hiç sevmem mesela. Yine de yöresel yerlerden gelince tadına bakarım, bir şey kaçırmayayım diye. Bu yazının sonunda da incir tatlısını merak ettim mesela. Hiç yemedim. Gerçekten güzel mi?

    Ellerine sağlık bu arada, epey Kayseri ve kalori reklamı içeren bir yazı olmuş. :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben pastırmaya dilimi bile değdiremem tatlım😬 İncir tatlısı gerçekten DÜNYANIN 8. Harikası olabilir Yani öyle söyliim 🙈 YAŞASIN KALORİLER!😂

      Sil
  3. Ooo bomba bomba bir yazı buu ay yada dur yemekler diyim 😀 bunları yiyen patlar ayolcum diyetisyenlerle anlasmanmi var senin 😀 manti bir numara ya candır o cann 😘

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Alınan kalorilerin sorumlusu ben değilim ayol suçsuzum beeeeenn🙈💞💞💞

      Sil
  4. Bunları okuduktan sonra kayseriye gidilir:)kaleminize sağlık

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tişkürrrr etttiiim😄❤️❤️❤️

      Sil
  5. Gece gece bu yazıyı okumam sanırım çok iyi olmadı. :D Anne tarafımdan Kayserili olmaktan gurur duyuyorum. GErçekten de yaşasın Kaloriler! :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aaa gece gece okunur mu ayooll!! Yaşasın kaloriler!!!! Dimi amaaa🙈❤️❤️

      Sil

Yorum Gönder

Popüler Yayınlar